Ο Ξαναπέστο είναι ο ορισμός του ανθρώπου που δεν μένει ποτέ ικανοποιημένος από την πρώτη φορά που θα ακούσει κάτι, όσο πλήρες και να είναι. Το replay είναι δεύτερη φύση του, και το θέλει κολασμένα. Η φράση “το κατάλαβα” δεν πρόκειται ΠΟΤΕ να εκστομιστεί από έναν Ξαναπέστο την πρώτη φορά που θα του εξηγήσετε κάτι, ακόμα και αν είναι κάτι εξαιρετικά απλό όπως το “για να εμφανίσουμε το παπάκι πατάμε shift+2”.
Η στιχομυθία είναι συνήθως ως εξής:
- “Και πώς θα κάνουμε τη database να πηγαίνει πιό γρήγορα;”
- “Θα πρέπει να χρησιμοποιήσουμε σωστότερα indexes.”
- “Δηλαδή πώς θα κάνουμε τη database να πηγαίνει πιό γρήγορα, με απλά λόγια;”
- “Θα πρέπει να χρησιμοποιήσουμε σωστότερα indexes.”
- “Δηλαδή εννοείς ότι για να κάνουμε τη database ταχύτερη θα πρέπει να χρησιμοποιήσουμε σωστότερα indexes;”
- “Ναι, αυτο ακριβώς εννοώ.”
- “Α, οκ, τώρα το κατάλαβα”.
(Οποιεσδήποτε αναφορές σε διαλόγους γνωστής Ελληνικής τηλεοπτικής σειράς διάρκειας 2342524324 επεισοδίων κατά τη διάρκεια των οποίων το μόνο που μεταβάλλεται είναι η ηλικία των πρωταγωνιστών θα θεωρηθούν απλή σύμπτωση).
Υπάρχουν ποικίλες πιθανές εξηγήσεις για τη συμπεριφορά αυτή του Ξαναπέστο, με επικρατέστερες αυτή της έλλειψης προσοχής και αυτή της ανασφάλειας. Ομως, η πραγματικότητα είναι ότι ο Ξαναπέστο είναι συνήθως ένας διεστραμμένος σαδιστής που έχει βάλει στόχο του να σας κάνει να υποφέρετε επαναληπτικά. Η, τουλάχιστον, αυτό λέτε εσείς στους άλλους.
Η πιό συχνά συναντώμενη εκδοχή του Ξαναπέστο κυκλοφορεί σε συσκευασία CEO. Ο Ξαναπέστο CEO θα σας ζητήσει, κάποια στιγμή στη ζωή σας, να του περιγράψετε τη λειτουργικότητα του project στο οποίο δουλεύετε και εσείς, προκειμένου να είστε όσο πιό πλήρεις και περιεκτικοί γίνεται, θα συντάξετε μια λεπτομερή αναφορά είκοσι σελίδων όπου θα χρησιμοποιείτε κεφαλίδες, bullets, διαγράμματα και άλλα τέτοια εργαλεία που διευκολύνουν την κατανόηση
(Και θα τα χρησιμοποιήσετε ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΑ για διευκόλυνση της κατανόησης, όχι για τον “άλλο” σκοπό που όλοι έχουμε ζήσει πολλαπλές φορές σε meeting rooms με συνοδεία δεκάδων χασμουρητών και ευλαβικής επανεξέτασης, για όγδοη φορά, του τελευταίου email για εκπτώσεις 1% σε οδοντόπαστες που λάβατε στο κινητό σας - θυμηθείτε ένα αρκετά παλιότερο άρθρο εδώ: Τα εταιρικά meetings).
Άδικος κόπος. Ο Ξαναπέστο θα διαβάσει την αναφορά σας, δίνοντάς της μεγάλη προσοχή, και στο καπάκι θα σας πάρει επιτόπου τηλέφωνο ζητώντας σας “να του τα εξηγήσετε συνοπτικά” τι εννοείτε.
Την Κυριακή.
Στις 12 το βράδυ.
Ζητώντας ουσιαστικά να σας ξανακούσει να απαγγέλλετε την περίληψη που είχατε ούτως η άλλως συμπεριλάβει στο τέλος της αναφοράς.
Περαν της βασικής έκδοσης, ο Ξαναπέστο κυκλοφορεί και σε συνάδελφο. Ναι, είναι αυτός ο τύπος που θα σας ζητήσει την πολύτιμη συμβουλή σας για κάποιο τεχνικό ή διαδικαστικό θέμα. Αφού του εξηγήσετε αναλυτικά και με πλήρη σαφήνεια αυτό που ζητάει, ΚΑΙ ΣΑΣ ΒΕΒΑΙΩΣΕΙ ΟΤΙ ΚΑΤΑΛΑΒΕ, εντός πενταλέπτου θα έρθει πάλι πάνω από το κεφάλι σας και θα σας ζητήσει “να το ξαναπάμε από την αρχή” γιατί προφανώς είτε απλά σας παρακολουθούσε να ανοιγοκλείνετε το στόμα σας την πρώτη φορά είτε θεωρεί ότι με κάποιο μαγικό τρόπο η δεύτερη φορά θα κάνει την εξήγησή σας απλούστερη για το φτωχό του μυαλουδάκι.
Μην προσπαθήσετε να ξεγελάσετε τον Ξαναπέστο παραλάσσοντας την απάντησή σας τη δεύτερη φορά. Κάτι τέτοιο απλά θα εκκινήσει ένα νέο γύρο επανάληψης ο οποίος κινδυνεύει να εξελιχθεί σε ατέρμονα variations της αρχικής εκδοχής της απάντησής σας με ισάριθμες αιτήσεις για επανάληψή τους. Η δεύτερη απάντησή σας ΠΡΕΠΕΙ να είναι πανομοιότυπη με την πρώτη.
- “Γιατί η εφαρμογή πηγαίνει αργά σε ώρες αιχμής;”
- “Λογω φόρτου σηκώνει μνήμη και η μνήμη δεν επαρκεί. Θα πρέπει να αναβαθμίσουμε το server”.
- “Δεν κατάλαβα. Και γιατί πηγαίνει αργά σε ώρες αιχμής;”
- “Να, λόγω του personalized caching, όσο περισσότεροι χρήστες βρίσκονται online τόσο περισσότερη RAM χρησιμοποιείται, οπότε…”
- “Δηλαδη; Το personalized caching αυξάνει τη χρήση της RAM; Και γιατί πηγαίνει αργά σε ώρες αιχμής;”
- “Ναι, γιατί το caching γίνεται στη RAM και ως εκ τούτου περισσότεροι χρήστες σημαίνουν περισσότερη RAM”
- “Α, άρα το caching που γίνεται στη RAM είναι το πρόβλημα; Γι’αυτό πηγαίνει αργά σε ώρες αιχμής;”
- “ΟΧΙ, το πρόβλημα είναι οτι δεν υπάρχει αρκετή RAM για να γίνει το caching!”
- “Κατσε, κάτσε, μπερδεύτηκα. Και δηλαδή γιατί πηγαίνει αργά η εφαρμογή σε ώρες αιχμής;”
- “Λογω φόρτου σηκώνει μνήμη και η μνήμη δεν επαρκεί. Θα πρέπει να αναβαθμίσουμε το server”.
- “Α, τώρα κατάλαβα. Και γιατί δεν το έλεγες εξ’αρχής;”
Δεν υπάρχει shortcut για να ξεφύγετε από έναν Ξαναπέστο. Θέλετε δεν θέλετε, η συζήτηση θα σας οδηγήσει τελικά σε μια απλή επανάληψη του αρχικού σας statement, η οποία τη δεύτερη φορά θα γίνει μυστηριωδώς πλήρως κατανοητή, όσο και αν σας φάνηκε ότι την πρώτη φορά εξηγούσατε τη Θεωρία της Σχετικότητας χρησιμοποιώντας Mandarin Chinese σε μια αμοιβάδα.
Προσοχή: Υπάρχει μια ειδική κατηγορία ατόμων, η αντίδραση των οποίων σε οτιδήποτε εκστομίζετε ενδέχεται να σας δημιουργήσει ελαφρά σύγχυση και να θεωρήσετε ότι πρόκειται για Ξαναπέστο. Συνήθως είναι πρόσωπα στα υψηλότερα κλιμάκια της ιεραρχίας, τα οποία ανήκουν στην κατηγορία των “Ε;”.
ΜΗΝ τους μπερδέψετε με τους Ξαναπέστο. Οι “Ε;” δεν θα κατανοήσουν τα λεγόμενά σας με τη δεύτερη φορά. Βασικά, με καμία φορά. Η τεχνική για να τους ξεχωρίζετε από τους Ξαναπέστο απαιτεί μεγάλη εμπειρία αλλά συνοψίζεται ουσιαστικά στο να εντοπίζετε έγκαιρα το απλανές, απελπισμένο τους βλέμμα και τα τυχαία νεύματα ψεύτικης κατανόησης καθώς απαριθμείτε τα πλεονεκτήματα του JSON έναντι του XML Serialization (τα οποία σας ζήτησαν οι ίδιοι να απαριθμήσετε σε μια φιλότιμη μεν, αποτυχημένη δε προσπάθεια να φανούν τεχνικά ενήμεροι).