Ζουν ανάμεσά μας #17: Ο courier

0

 

Παρατηρώ πολλούς ανάμεσά σας να διαβάζουν τον τίτλο με την απορία τόσο έκδηλη στα πρόσωπά τους, όσο εκείνη τη φορά που ο πελάτης δεν τους πλήρωνε το project επειδή “δεν του είχαν δώσει το source” - το project ήταν ένα στατικό html page hosted σε server του πελάτη.

Μην απορείτε. Αν εργάζεστε στο χώρο της πληροφορικής για διάστημα ικανό να σας προσφέρει την ευκαιρία αλληλεπίδρασης και ανάληψης καθηκόντων από προϊσταμένους (δηλ. περίπου 100 ms από το “καλημέρα σας, είμαι ο νέος developer”), σίγουρα έχετε πέσει πάνω σε έναν courier. Η περισσότερους. Η όλους όσους σας μίλησαν.

Ας ξεκινήσουμε με τα εύκολα, δηλαδή με τον ορισμό. Δυνητικός courier είναι οποιοσδήποτε έχει τη δυνατότητα να σας αναθέσει κάποια εργασία. Ένας senior developer, ένας project manager, το αφεντικό, ο πελάτης.

Σε αντίθεση όμως με ο,τι μπορεί να γνωρίζετε θεωρητικά ως τώρα για την ανάθεση μιας εργασίας, ο courier αντιμετωπίζει τα θέματα με τον πιο απλό δυνατό τρόπο: Δεν υπεισέρχεται σε λεπτομέρειες όπως ο ακριβής καθορισμός της εργασίας, οι επεξηγήσεις, οι οδηγίες και η σχετική συζήτηση. Απλά μεταφέρει τις εντολές του άμεσα προϊσταμένου του, ανεπεξέργαστες, αναλλοίωτες, χωρίς καμία κριτική σκέψη, πολλές φορές χωρίς καν να έχει κατανοήσει το ζητούμενο. 

Ετσι, ενώ στα μάτια των ανωτέρων του φαίνεται απλά ως ένας καλός delegator, στην ουσία η φιλοσοφία του κινείται γύρω από το “στο ανέθεσα, άρα δεν είναι πλέον δουλειά μου”.

Θα μου πείτε, μέχρι εδώ καλά, μια και θα μπορούσατε ανά πάσα στιγμή να ζητήσετε διεκρινίσεις. 

Για τολμήστε.

Η στερεοτυπική αντίδραση του courier στο αίτημα για διευκρινίσεις είναι κατι στις γραμμές του “Μα ΤΙ δεν καταλαβαίνεις; Είναι εξαιρετικά ξεκάθαρο!” ακολουθούμενο από μια στείρα επανάληψη, λέξη προς λέξη, του αρχικού αιτήματος, με απλή αλλαγή τονικότητας σε κάποια σημεία ώστε να δίνεται η εντύπωση ότι έχει κατανοήσει το όλον θέμα καλύτερα από εσάς. 

Αυτό που δεν ξέρετε είναι ότι απλά τονίζει τυχαία σημεία. Αν έχει πάρει το όλο θέμα πολύ ζεστά, μπορεί να προχωρήσει και στην αυθαίρετη προσθήκη προθέσεων, άρθρων ή και ολόκληρων δευτερευοντων προτάσεων αλλά πάντοτε με εξαιρετική προσοχή ωστε να μην αλλάξει ούτε ένα χιλιοστό του αρχικού αιτήματος προς κάτι πιο κατανοητό.

Ας δούμε ένα παράδειγμα:

Πελάτης: “Θα ήθελα οι επιλογές του πάνω μενού να μπουν στο αριστερό μενού και να φύγουν από το δεύτερο δεξί υπομενού”.

Project Manager: “Ο πελάτης ζήτησε οι επιλογές του πάνω μενού να μπουν στο αριστερό μενού και να φύγουν από το δεύτερο δεξί υπομενού”.

Developer: “Μα δεν έχουμε δεύτερο δεξί υπομενού! Ούτε αριστερό μενού έχουμε!”

Project Manager: “Νομίζω ότι αυτό που ζητάει ο πελάτης ειναι ξεκάθαρο. Τι δεν καταλαβαίνεις; Οι επιλογές του ΠΑΝΩ μενού να ΜΠΟΥΝ στο αριστερό μενού και να ΦΥΓΟΥΝ από το δεύτερο δεξί υπομενού!”

Developer: “Μα απλά μου τόνισες τα ρήματα χωρίς να δίνεις κάποια άλλη εξήγηση…”

Project Manager: “Ας προσπαθήσω να στο εξηγήσω: Ο ΠΕΛΑΤΗΣ ζήτησε οι επιλογές, ΟΛΕΣ οι επιλογές, του ΠΑΝΩ μενού να ΦΥΓΟΥΝ από το δεύτερη δεξί υπομενου, το ΔΕΞΙ, και να ΜΠΟΥΝ στο ΑΡΙΣΤΕΡΟ μενού, το αριστερό!”

Developer: “Μα μου είπες ακριβώς το ίδιο πράγμα με άλλα λόγια!”

Project Manager: “Αύριο θα το έχουμε;”

Ακόμα χειρότερα τα πράγματα είναι όταν έχετε να αντιμετωπίσετε μια αλύσίδα από couriers που ξεκινάει από τον υψηλότερο στην ιεραρχία. Λόγω της προσπάθειας του courier να μην καταλάβει κανείς ότι είναι courier, ορισμένες φορές το νόημα του αρχικού αιτήματος αλλοιώνεται πέραν επιδιορθώσεως. Φυσικά, από έναν courier που λαμβάνει μήνυμα από άλλο courier δεν αναμένουμε να ζητήσει εξηγήσεις. ΞΕΡΕΙ.

Πελάτης: “Η σύνθετη αναζήτηση κατά κατηγορία είναι πολύ αργή. Θα ήθελα να βελτιωθούν οι χρόνοι απόκρισης, καθώς και να υπάρχει η δυνατότητα συνδυαστικής αναζήτησης με περισσότερες από μία κατηγορίες”.

Αφεντικό: “Η αναζήτηση κατηγορίας είναι αργή και οι χρονοι απόκρισης πρέπει να βελτιωθούν με συνδυαστική αναζήτηση με περισσότερες κατηγορίες”

Project Manager: “Η κατηγορία δεν είναι γρήγορη στην αναζήτηση, να γίνει συνδυαστική κατηγοριοποίηση για βελτίωση”

Senior Developer: “Πάρε αυτή την αναζήτηση και συνδύασέ την με την κατηγοριοποίηση βελτιώνοντάς την”

Εσείς: “Ε;”

Ο courier ΠΟΤΕ δεν ζητάει εξηγήσεις από τον προϊστάμενό του. Είναι δεδομένο ότι όχι μόνο πρέπει να κάνει τους πάντες να πιστέψουν ότι κατέχει απόλυτα αυτό για το οποίο του μιλάνε, αλλά και ότι έχει έτοιμη ήδη τη λύση και το μόνο που χρειάζεται είναι να την αναθέσει. Αυτό ισχύει σε ο,τι μορφή και αν πάρει το αρχικό αίτημα.

Παράδειγμα: 

Project Manager: “Ο πελάτης ζητάει να Hacer indexación más rápida para que la aplicación no ralentiza cuando se añade nueva información”.

Developer: “Μα δεν ξέρω Ισπανικά”.

Project Manager: “Rápida! Τι δεν καταλαβαίνεις; Rápida!”

Όλα αυτά όμως που σας περιγράφουμε παραπάνω είναι ερασιτεχνικές απόπειρες. Ο ΚΑΛΟΣ courier, ο ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΑΣ courier, δεν περιορίζεται απλά στη μεταφορά του αρχικού αιτήματος. Επεκτείνει τη φιλοσοφία αυτή σε κάθε πτυχή της ζωής του εντός των πλαισίων της εταιρίας, εφαρμόζοντας με περισσή τέχνη την πρακτική της λογοκρισίας και της αλλοίωσης των αρχικών δεδομένων σε ό,τι θα μπορούσε να διαταράξει την επαγγελματική του γαλήνη.

Παράδειγμα:

Αφεντικό: “Και πότε θα είναι έτοιμο το έργο; Έχουμε άνεση χρόνου ακόμα και δεν θέλω να πιέσω τους developers, απλά πληροφοριακά ρωτάω”

Project Manager: “Το αφεντικό ρωτάει πότε θα είναι έτοιμο το έργο γιατί τον πιέζει ο πελάτης”

Developer: “Θα χρειαστούμε 1 εβδομάδα ακόμα, αν δεν αλλάξουν οι προδιαγραφές”

Project Manager: “Αφεντικό, λένε ότι σε λιγότερο από 1 εβδομάδα θα το έχουν ολοκληρώσει ακόμα και αν αλλάξουν οι προδιαγραφές”

Αφεντικό: “Τέλεια! Πες τους οτι αν τα καταφέρουν θα πάρουν ένα αρκετά μεγάλο bonus!”

Project Manager: “Θα χρειαστεί να δουλέψετε υπερωρίες, γιατί αν δεν τα καταφέρετε δεν θα πληρωθείτε”.

 

Σχόλια (1) -