INTERLUDE: Eπείγον - ο ορισμός

0

"Επείγον".

Αν είστε software developer, έχετε ακούσει τη λέξη αυτή πιθανότατα περισσότερες φορές από το σύνολο των γραμμών του κώδικα που έχει γράψει ποτέ όλη η γενιά προγραμματιστών COBOL της τελευταίας τριακονταετίας (και η COBOL ειναι μια φλύαρη γλώσσα, ευτυχώς που δεν μιλάει πολύ τελευταία).

Πότε όμως η λέξη αυτή αποκτά πραγματικά το νόημα που της αποδίδεται; Ας δούμε ορισμένες υποδειγματικές κατηγοριες επείγοντος προκειμένου να διαχωρίσουμε την ήρα από το στάρι και να βάλουμε τα πράγματα στη θέση τους:


1. Ψευδεπείγον το κοινόν. Η πιό συχνά συναντώμενη περίπτωση. Κάτι το οποίο φαίνεται εν πρώτοις βιαστικό αλλά στην ουσία αποτελεί προϊον λανθασμένης συνεννόησης ή εκτίμησης. Η απλά προϊόν των ενεργειών μιας διαταραγμένης προσωπικότητας.

Παράδειγμα:
"Παραδίδουμε αύριο! Θα πρέπει ΤΑ ΠΑΝΤΑ να είναι έτοιμα σήμερα!".

Παραδίδουμε σε δύο μήνες, αλλά κάποιος Project Manager θεώρησε οτι οι δυο μήνες ΔΕΝ αποτελούν προϊόν εκτίμησης και είναι καθαρά διακοσμητικό στοιχείο του όλου project, συνεπώς αν μας "στενέψει" λίγο τις προθεσμίες θα βγάλουμε καλύτερη και ποιοτικότερη δουλειά σε λιγότερο χρονο. Ενώ αλλιως θα παίζουμε πασιέντζα για δυο συναπτούς μήνες και θα κάνουμε τη δουλειά την τελευταία μέρα, όπως άλλωστε συνηθίζουμε όλοι εμείς οι τεμπέληδες και χυδαία αμοιβόμενοι developers που κοροϊδεύουμε τον κόσμο.


2. Πανικεπείγον το υστερικόν.
Η κατηγορία αυτή αποδίδεται συνήθως στον πελάτη, αν και σε εξαιρετικές περιπτώσεις μπορεί να τη συναντήσετε και σε συνάδελφο / προϊστάμενο που μόλις έκοψε τα ηρεμιστικά.

Παράδειγμα:
"Η εφαρμογή κολλάει! Η εταιρία μας δεν μπορεί να λειτουργήσει! Θα καταστραφούμε! Κόκκινος συναγερμός! Code blue! Διορθώστε το πρόβλημα άμεσααααα!"

Αυτό ενδέχεται να το ακούσετε για μια βοηθητική εφαρμογή αρχειοθέτησης η οποία χρησιμοποιείται περιστασιακά από το 1% των χρηστών της εταιρίας του πελάτη (η οποία αποτελείται από 10 άτομα, πράγμα που σημαίνει οτι ο ένας που τη χρησιμοποιεί 9 στις 10 φορές λέει ψέμματα). Ομως, το θέμα φυσικά δεν είναι εκεί. Ειναι οτι *κάποιος* πιστεύει οτι, αν δεν βγάλει κορώνα αντάξια grand finale στη Λυρική, το πρόβλημά του θα λυθεί όταν μας επισκεφθούν οι εξωγήινοι και μας μεταφέρουν την εξαιρετικά προχωρημένη τεχνολογία debugging τους. Δικαίωμά του, εμείς τι φταίμε;


3. Ασχετεπείγον το ανωφελές. Μια ιδιάζουσα περίπτωση, εμφανιζόμενη όμως όλο και πιό συχνά τα τελευταία χρόνια. Κύρια αίτια: Χαμηλός μισθός σε συνδυασμό με πομπώδεις τίτλους του είδους "Client Support and Development Executive", μη επαρκής εκπαίδευση η οποία δεν ξεπερνά τη διετία σε ιδιωτικό ίδρυμα αμφιβόλου φήμης, έλλειψη προσωπικού ενδιαφέροντος για περαιτέρω ενασχόληση με το αντικείμενο, κουτοπονηριά.

Παράδειγμα:
"Η database εμφάνισε λανθασμένο mx record και bad command or filename στο http. Παρακαλώ επιληφθείτε του θέματος ΣΗΜΕΡΑ".

Ο αλαλάζων το παραπάνω έχει εξελίξει την τοποθέτηση τυχαίων όρων (google, δώσε μου έμπνευση) ωστε να σχηματίζουν μια πλήρη πρόταση σε επιστήμη. Επαρκή ωστε ο προϊστάμενός του να θεωρήσει οτι επέρχεται άμεσα λοιμος, καταποντισμός, πανούκλα, διάρροια και ιδρωμένες μασχάλες αν δεν επιληφθεί κάποιος του θέματος (?) άμεσα. Το κόλπο εδώ είναι το cc του email στον προϊστάμενο, ωστε να φανεί α) οτι έχουμε τεχνική κατάρτιση μια και ο προϊστάμενος είναι συνήθως ακόμα πιό άσχετος από εμάς, β) οτι κάνουμε ο,τι μπορούμε για να βοηθήσουμε τους ειδικούς να εντοπίσουν το προβλημα αμεσότερα. Συνήθως πρόκειται για κάποιο χαλασμένο link στο website του πελάτη ή κάτι εξίσου εξωτικό.


4. Μανατζερεπείγον το ταξικόν. Η προτεραιότητα εδώ έχει να κάνει με τον αποδέκτη του "προβλήματος".

Παράδειγμα:
"Ο CEO δεν μπορεί να λάβει τα emails του εδώ και δύο μέρες. Παρακαλούμε φτιάξτε το email του CEO" διότι κινδυνεύει η επαγγελματική μας σχέση".

Στην πραγματικότητα ο mail server έχει πέσει και έχει γκρεμοτσακιστεί εδώ και μια εβδομάδα, αλλά ποιός νοιάζεται; Ο CEO αποφάσισε προχτές να ανοίξει το μυστηριώδες αυτό πρόγραμμα που ονομάζεται Outlook για δεύτερη φορά φέτος με σκοπό να ελέγξει αν κάποιος τον έχει κάνει φιλο στο Facebook, και συνέβη το μοιραίον. Ολα είναι θέμα ιεραρχίας. Το οτι το σύνολο του προσωπικού βρίσκεται στα πρόθυρα υπέρτασης και επικοινωνεί με κουτάκια αναψυκτικών δεμένα με σπάγγο εδώ και τόσο καιρό είναι απολύτως δευτερεύον. Το πρόβλημα πρέπει να λυθεί ΤΩΡΑ. Ο επόμενος έλεγχος ενδέχεται να γίνει τα Χριστούγεννα, μια και στις γιορτές ο CEO παιρνει πολλές ευχές. Για δουλειά δεν το συζητάμε.

 


5. Γκαφεπείγον το διορθωτικόν. Εδώ το προβλημα οφείλεται στον ίδιο τον υποβάλλοντα, ο οποίος αγωνιωδώς προσπαθεί όπως-όπως να το διορθώσει πριν κάποιος ανώτερος με "γνώσεις υπολογιστών" ανακαλύψει το μέγεθος της κουταμάρας του.

Παράδειγμα:
"Πάτησα το κουμπί με το X και τώρα δεν μπορώ να βρώ τα αρχεία μου! Σας παρακαλώ επαναφέρετέ τα το συντόμότερο δυνατόν!"

Για την ακρίβεια, αγαπητέ μου, μπήκατε στη διαχείριση του portal σας με administrative acccount, του οποίου αυτούς που σας έδωσε τον κωδικό θα έπρεπε να παρακολουθήσει τρία εξάωρα σεμινάρια με τίτλο "Πώς να μην αναθέτετε επικίνδυνα πράγματα σε ηλίθιους" με slides και video παραδειγμάτων, και διαγράψατε το μισό site map. Λυπούμεθα.


6. Πελατεπείγον το ακαταμάχητον.
Δύσκολα τα πράγματα. Πώς να αρνηθείς κάτι στον πελάτη "που έχει πάντα δίκιο";

Παράδειγμα:
"Ο πελάτης επιθυμεί να παραδοθεί το project σήμερα".

Ναι, αλλά η ώρα είναι ήδη 8 το βράδυ και ο πελάτης έχει υπογράψει συμβόλαιο και το deadline είναι σε έξι μήνες. Απλά ο πελάτης θυμήθηκε οτι αύριο κάποιος χρηματοδότης θα πραγματοποιήσει επίσκεψη, και τα παίζει όλα για όλα. Και εσείς θα τα παίξετε, τελεία.


7. Ανωτερεπείγον το αγχωτικόν.
Αν δεν μπορείς να αρνηθείς κάτι στον πελάτη, να σε δω τι θα κάνεις εδώ.

Παράδειγμα:
"Το αφεντικό θέλει να έχει στο γραφείο του την αναφορά μέχρι αύριο".

Πολύ Αμερικάνικο δεν ακούγεται; Και ηλίθιο, μια και οι αναφορές αποστέλλονται με mail. Α, ξέχασα, το αφεντικό δεν τα πάει καλά με τα email. Πιστεύει οτι αν δεν καταστραφεί ο μισός Αμαζόνιος λόγω των εκτυπώσεων που αναγκάζει τους υπαλλήλους του να κάνουν, δεν θα έχει κέρδος η εταιρία. Ισως να φταίει οτι μικρός εδιδάχθην το ρητό "scripta manent" και το παραπήρε σοβαρά. Οπως και να έχει, μαντέψτε ποιός θα φτιάξει την αναφορά. Καλά μαντέψατε. Ο επόμενος υπάλληλος που θα αναλάβει τη θέση σας μετά την άμεση παραίτησή σας.


8. Μπερδεπείγον το αφηρημένον. Κάτι είναι (ισως) φοβερά σημαντικό, αλλά ο αλαλάζων αδυνατεί να το κάνει απόλυτα κατανοητό.

Παράδειγμα:
"Βλέπω πράσινες και κόκκινες γραμμούλες και η εφαρμογή κλειδώνει και δεν ξεκινάει. Βοήθεια!"

Φυσικά, αφού βλέπετε το screen saver στο οποίο έχετε βάλει password. Με μια πιο προσεκτική εξέταση θα παρατηρήσετε οτι ΤΙΠΟΤΑ δεν ξεκιναει, πόσο μάλλον η εφαρμογή, η οποία παρεμπιπτόντως δεν έχει εγκατασταθεί ακόμα στον υπολογιστή σας (νάτο το φοβερά σημαντικό). Φυσικά, θα μπορούσατε να είστε πιό συγκεκριμένοι και να μην κινητοποιήσετε μια στρατιά τεχνικών οι οποίοι θα ξεχυθούν σε εργασίες που θα ξεκινούν από debugging και θα φθάσουν μέχρι τον έλεγχο του hardware (με χρέωση ανά ώρα, φυσικά) προκειμένου να αποκρυπτογραφήσουν τα λεπτά νοήματα που πιθανώς υποκρύπτονται στην θεόπνευστη αυτή φράση σας. Καλά κέρδη.


9. ΤΟ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΑ ΕΠΕΙΓΟΝ.
Είναι κάτι που ΔΕΝ παίρνει αναβολή, ο,τι και να γίνει. Ο κοσμος να χαλάσει, θα πρέπει να έχει γίνει το συντομότερο δυνατόν. Ανεξάρτητα από το πόσοι θα επηρεαστούν ή από το τι θα χρειαστεί.

Παράδειγμα:
"Κέρδισα το λαχείο. Φεύγω αύριο για Μαγιόρκα. Δώστε τα projects μου στον Θανάση και πείτε του οτι όλα έχουν deadline χθες. Σαγιονάρα δύσμοιροι υποαμοιβόμενοι υπαλληλίσκοι του ελέους".

ΑΥΤΟ είναι κάτι που θα πρέπει να υλοποιηθει ΑΜΕΣΑ, ακόμα και αν η εταιρία δεν διαθέτει κάποιον που να τον λένε Θανάση.

Σχόλια (3) -